در نشست نقش متاورس در توسعه پایدار گردشگری مطرح شد: متاورس دریچه‌ای جدید به گردشگری فضا و کسب ‌وکارهای نوین

«نشست نقش متاورس در توسعه پایدار گردشگری» از سلسله نشست‌های علمی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ است که با همکاری دانشکده گردشگری سه‌شنبه ۳۰ آبان در سالن سینما ۲ این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ، «نشست نقش متاورس در توسعه پایدار گردشگری» با حضور دکتر سیدسعید هاشمی- رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر زهرا نادعلی‌پور- معاون دانشکده گردشگری و دبیر نشست، دکتر علیرضا رضوانیان- مدیر کل امور پژوهشی و کارآفرینی؛ دکتر محمدرضا اخوان- مدیر کل منابع علمی و اطلاع‌رسانی، دکتر ابراهیم حاج خان میرزای صراف- مدیر کل اداره مجامع، همکاری‌های علمی و ارتباط با صنعت، دکتر پروانه پرچکانی مدرس دانشکده گردشگری و سوسن اسمی دانشجوی دکتری گردشگری و جمعی از دانشجویان و علاقه‌مندان به این حوزه برگزارشد.



جهانی فراتر از جهان فیزیکی

دکتر سید سعید هاشمی رئیس دانشکده گردشگری در ابتدای این همایش، گفت: یکی از مباحثی که در حوزه متاورس باید به آن دقت کرد، ادبیات و تعاریف آن است. وی افزود: این حوزه دریچه‌ای جدیدی در گردشگری فضا و کسب ‌و کارهای نوین، به روی ما می‌گشاید.


در این نشست سوسن اسمی ضمن بیان اجزا و معرفی متاورس، متاورس در گردشگری و نقش متاورس در توسعه پایدار گردشگری به تشریح توسعه پایدار گردشگری و نقش آن پرداخت.
وی افزود: متاورس شبکه انبوه مقیاس‌پذیری از جهان سه بعدی است که بر جهان واقعی ما تأثیر می‌گذارد. مؤلفه‌های AR, VR و MR که به ترتیب واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی‌ است، امکان تعامل با محیط فیزیکی و محیط مجازی را برقرار می‌کنند.
دانشجوی دکترای گردشگری ضمن معرفی انواع زیرساخت‌های متاورس که رمزارزها، بلاک‌چین، ارز دیجیتال و NFTها هستند، از انواع مشاغل دنیای متاورس در گردشگری که شامل توسعه‌دهنده اکوسیستم، تور لیدرهای مجازی، طراحان آواتار، تولیدکنندگان محتوا و…. نیز نام برد.
وی با توجه به محدودیت‌های متاورس که از جمله آن می‌توان به از بین رفتن لذت فیزیکی و تجارب حضوری است به مزیت‌های متاورس مثل سرعت بالای انتقال اطلاعات، کاهش هزینه‌های فیزیکی و… اشاره کرد.وی همچنین از کاربردهای متاورس در گردشگری به آموزش گردشگران و جامعه محلی با متاورس، NFTهای آژانس مسافرتی، برگزاری تورهای مجازی: اول امتحان کن بعد بخر، NFTهای برند ماریوت و هتل دیجیتال متاورس نام برد.



اهداف مربوط به توسعه گردشگری پایدار

اسمی با بیان اینکه متاورس با ایجاد تجربه‌های آموزشی و تفریحی مناسب با محیط‌های گردشگری می‌تواند به آموزش کیفی و ایجاد فرصت‌های یادگیری بپردازد، گفت: توسعه پایدار گردشگری شکل جدیدی از گردشگری است که جنبه‌های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی- فرهنگی را در برنامه‌ریزی و مدیریت در نظر می‌گیرد که هدف آن جلوگیری از اثرات منفی گردشگری با به کارگیری اصول توسعه پایدار است.
سوسن اسمی عنوان کرد: متاورس می‌تواند امکان تجربه‌های آموزشی و تفریحی مناسب، دسترسی به میراث فرهنگی و تجربیات گردشگری، اشتغال کامل و کارآفرینی، پرداختن به اقدامات محیطی برای مقابله با تغییرات اقلیمی و توسعه بهره‌برداری پایدار از منابع آبی همچون ترویج تجربه‌هایی چون غواصی مجازی ایجاد کند.
در پایان این نشست پرسش و پاسخ و بیان نظرات متخصصین مطرح شد و توسط معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه از دکتر سیدسعید هاشمی و سوسن اسمی تقدیر به عمل آمد.